Updates

Waarom eigenlijk élk bedrijf zijn eigen website moet hebben

Waarom een website nodig Combell

JCI Vlaanderen is trots op haar partners. Combell, bekend van hosting (en net dat tikkeltje meer ;-) ) is, sinds vorig jaar, mee in ons verhaal gestapt. Ze willen jullie meegeven waarom elk bedrijf (en dus ook: elke JCI-afdeling) een website nodig heeft.

Een eigen website is onmisbaar geworden voor elke onderneming, ook al heb je maar een eenmanszaak of een simpele winkel. Met je website kan je nieuwe klanten lokken, je dienstverlening (en dus ook je omzet!) verhogen, of een platform creëren voor klanten en werknemers als onderdeel van je zakelijke processen. Enkele voordelen van je eigen website op een rij.

Met je website lok je nieuwe klanten

Nog al te vaak denken bedrijven en ondernemers dat zij eigenlijk geen website nodig hebben. Zij verkopen enkel offline of krijgen genoeg klanten over de vloer, dus wat nut zou zo'n website kunnen hebben? En dat is een foute redenering. Want met je website lok je nieuwe klanten.

Dat is niet alleen nodig om je omzet te verhogen, maar ook om het klantenbestand op peil te houden. Zonder inspanningen van jouw kant zal je klantenbestand waarschijnlijk slinken, door verloop of veroudering. Om te overleven heb je nieuwe klanten nodig om voldoende afzet te hebben zodat je bedrijf gezond blijft.

Vroeger was het veel eenvoudiger om klanten te werven via mond-aan-mond reclame. Nu zijn je klanten online, en is het daar dat je hen moet aanspreken, wil je niet overbluft worden door de concurrentie. Je eigen website is eigenlijk noodzaak geworden om te overleven!

Meer nog: tegenwoordig kom je als bedrijf niet meer geloofwaardig over, wanneer je niet online aanwezig bent. Al is het maar met een simpele website, een online visitekaartje als het ware. Een website staat garant voor professionaliteit. In dit tijdperk ga je gewoon niet meer in zee met een aannemer als je daarover online geen referenties vindt.

Mensen raadplegen nu eerst zoekmachines zoals Google, vooraleer zij naar een winkel gaan. Al is het maar om de openingsuren, het juiste adres of het telefoonnummer te weten te komen.

Neem nu dat iemand op zoek is naar een bouwbedrijf, gespecialiseerd in horeca, liefst in jouw provincie. In Google krijgt die persoon, als hij deze trefwoorden intikt, een lijst met namen, met de mogelijkheid om door te klikken naar de bijhorende website. Maar heb jij geen website, dan loop je hier een potentiële klant mis - je bent immers online onzichtbaar. Met je eigen website daarentegen en de juiste SEO-optimalisatie voor je site komt die persoon haast meteen bij jouw bedrijf terecht.

Tip

Er bestaan online tools zoals de SiteBuilder van Combell waarmee je je eigen website in een mum van tijd maakt, voor weinig geld, van een simpel visitekaartje tot een heuse webshop. Geen excuus meer om geen website te hebben!

Uitpakken met je aanbod op je website

Je eigen website is vaak het eerste contact met je potentiële klanten, en biedt jou dus de mogelijkheid om je aanbod in de verf te zetten. Je kan uitleggen waarin jouw aanpak verschilt van de concurrenten, en met reviews bewijzen dat je het vertrouwen van je klanten waard bent. En met mooie foto's kan je uitpakken met je producten, projecten die je al verwezenlijkt hebt, een blik geven op het interieur van je winkel, enz.

Bovendien ben je met je website altijd bereikbaar.

Dag en nacht, op zon- en feestdagen kan je klant je handelszaak virtueel bezoeken, je aanbod bekijken, een reservatie maken in je restaurant of via een webformulier een offerte aanvragen.

Een website is extra dienstverlening aan je klanten

Maar een website is ook een manier om je bestaande klanten te verwennen. Laat hen bijvoorbeeld menu's voor speciale gelegenheden downloaden, of online afspraken maken aan een kapper, schoonheidsspecialist, enz. Grote bedrijven kunnen het hun klanten veel gemakkelijker maken om hun bestellingen door te geven via een B2B klantenportaal.

Voorbeeld van een slager: je maakt regelmatig speciale menu's die afgehaald kunnen worden - met de feestdagen, voor barbecues enz. Dan kan je natuurlijk wachten tot je normale klanten tijdens hun gewone aankopen je folder mee naar huis nemen. Maar met je eigen website kan je de menu's ruim op voorhand online publiceren, zodat je klanten rustig thuis hun keuze kunnen maken en hun bestelling kunnen doorgeven.

Voorbeeld van een kapper: je kan niet alleen je tarieven en openingsuren op je website zetten, maar ook via een speciale module de klanten zelf een afspraak laten maken op een bepaalde dag. Dat is niet alleen veel gemakkelijker voor de klant, maar ook voor jezelf, want je moet niet langer telkens het werk onderbreken om de telefoontjes te beantwoorden. Denk eens aan de tijdwinst!

Voorbeeld van een horeca-groothandel: in plaats van met neutrale, ellenlange lijsten met producten (drank, food, accessoires, …) te werken, kan je je klant tonen wat hij in het verleden kocht, waardoor hij maar met 1 druk op de knop de bestelling kan herhalen. Maar, slim als je bent, vermeld je hier ook een product in de kijker, om je klant te verleiden dit product te proberen.

Op je website ben je zelf baas

Vaak menen ondernemingen dat een Facebookpagina een goed alternatief is voor een eigen website. Ook dat is fout. Want op die pagina heb jij niet echt de controle over wat er gebeurt. Uiteraard is je aanwezigheid op de sociale netwerken een goede, interactieve manier om met je bestaande klanten te communiceren. Maar je hebt geen controle over de 'flow' die bezoekers doorlopen op je website om hen te interesseren en te overtuigen.

Met een eigen website kan je het klantentraject haarfijn bepalen. Je overtuigt je (potentiële) klant met mooie foto's van bijvoorbeeld de gerechten die je in je restaurant reserveert. En daarna loods je de klant naar een formulier, waar hij een tafeltje kan reserveren.

Overtuigd van de noodzaak van je eigen website? Download ons e-book "Een eigen website", waarin je leest wat de verschillende stappen zijn om met je eigen website te beginnen, en hoe je eraan begint.