Voor leden

Impact zichtbaar maken

- Info rond extern communiceren over JCI met focus op projecten -

Persberichten

Template persbericht

Template persbericht (2019)

Tips en richtlijnen persbericht

  • Zorg voor een goede opbouw en geef zo snel mogelijk een antwoord op: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. 
    • Bouw het persbericht 'oprolbaar' op. Start eerst met de belangrijkste informatie kort en bondig toe te lichten. Hoe verder in het bericht, hoe meer detail er kan gegeven worden.
    • Geef informatie mee via een quote. Dit maakt de boodschap nog persoonlijker.
  • Kies een korte titel dat blijft plakken en opvalt.
  • Schrijf duidelijke en to-the-point, hou hierbij rekening met je doelgroep.
  • Vermijd zo veel mogelijk specifieke JCI terminologie en gebruik al zeker een JCI afkortingen.
  • Hou het artikel beknopt tot maximaal 1 A4.
  • Beperk het bericht tot één onderwerp.
  • Stel het bericht op conform de JCI huisstijl.
  • Een persbericht heeft als opzet nieuwswaarde met zich mee te brengen. Speel in op de actualiteit.
  • Zorg ervoor dat de meegegeven contactpersoon effectief bereikbaar is.
  • Indien er beeldmateriaal wordt meegegeven, hou rekening met het medium.
    • Maak een staande en een liggende foto. Liggende afbeeldingen zijn geschikt voor internet en
      staande dikwijls voor print media.
    • Zorg ervoor dat de kwaliteit voldoende hoog is.
  • Het beste tijdstip om een persbericht te verspreiden is tussen 11u en 16u.
  • Bel enkele perscontacten op om ze enthousiast te maken over het onderwerp van je persbericht.

Ondersteuning door JCI Vlaanderen

Groter project? Neem contact op met de District Manager voor extra zichtbaarheid via JCI Vlaanderen