Updates

Matched! By JCI

JCI matched LOGO OK Witte Rand 200px

Matched! By JCI
 

Op 5 oktober werd het project “Matched! By JCI” op gang getrokken, een vernieuwend ‘decentraal’ netwerkevenement dat uiteindelijk plaatsvond op donderdagmiddag 25 november 2021, in duo’s verspreid over vijf Limburgse sterrenzaken: Altermezzo, JER, Kristalijn, Magis en De Mijlpaal.

Het werd een combinatie tussen “Komen Eten” en “Blind Getrouwd”, maar dan wel in het business-to-business segment. Beloftevolle Limburgse ondernemers jonger dan 40 werden aan elkaar ‘uitgehuwelijkt’ in de hoop dat zij samen potten zullen breken en Limburg zo verder op de kaart zullen zetten. 

Kartrekker van het project was JCI Limburg, met als hoofdpartners Provincie Limburg, Stad

Genk, Stad Hasselt, BAN Vlaanderen en Thalento. De werkgeversorganisaties Unizo en VKW, en netwerkorganisaties zoals Netwerk Ondernemen en BNI ondersteunden dit initiatief mee via hun communicatiekanalen. Ook enkele commerciële bedrijven zoals PSG Group, Groep JAM, Altery en STERCK Magazine ondersteunden het project.

Gedeputeerde van Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “Het aantal starters zit al jaren op recordniveau. Sommige Limburgse start-ups breken zelfs internationaal door. Met SALKturbo versterken we de Limburgse ondernemerscultuur en de samenwerking tussen start-ups en mature bedrijven. Dit zorgt voor een boost in innovatie, digitalisering en bedrijfsgroei. Het JCI-project Matched past volledig in deze strategie en krijgt dan ook onze volledige inhoudelijke en financiële steun.” 

Algemeen directeur BAN Vlaanderen Reginald Vossen: “BAN Vlaanderen heeft dit soort matchmaking in het bloed zitten en steunt dit initiatief van JCI Limburg dan ook ten volle. Onze investeerders hebben aan de tafels dan ook getoond waar het in een economisch weefsel over gaat: toon wie je bent en wat je ambitie is, en de juiste investeerders zullen je pad kruisen.”

Schepen van Economie voor Stad Genk Toon Vandeurzen: “De concepten van JCI liggen in het verlengde van het economisch beleid dat wij als stad al jaren voeren: ondernemers koesteren, ondernemers begeleiden, ondernemers verbinden en ondernemers laten groeien. In die zin zijn JCI en stad Genk al jaren een match.” 

Schepen van Economie voor Stad Hasselt Rik Dehollogne: “Stad Hasselt trok het afgelopen jaar zeer overtuigd de kaart van 'Koop Lokaal'. Zowel wat betreft het sensibiliseren van consumenten, als het hervormen van het eigen aankoopbeleid van de stad. Matched!, waarbij lokale ondernemers gestimuleerd worden om met elkaar zaken te doen, past dan ook perfect in het rijtje van acties die wij nemen of ondersteunen in dit kader.”

Er liepen zo’n 150 inschrijvingen binnen, waarvan er na keurige selectie uiteindelijk 100 aan tafel mochten plaatsnemen: een 40-tal duotafels en 3 captain tables waaraan jonge beloftevolle (start-up) ondernemers samen met meer ervaren ondernemers en enkele partners konden plaatsnemen. 38% was afkomstig uit Hasselt, 27% uit Genk, 11% uit Tongeren en de rest uit de andere Limburgse steden. 

Ondanks de stijgende corona-cijfers, besmettingen en vele afzeggingen kon JCI Limburg zo toch een mooi nieuw concept neerzetten. We zijn bovendien erg tevreden dat alle deelnemers de discipline hebben opgelegd om af te melden bij een positieve test of hoogrisico-contact. Zo kon het evenement veilig plaatsvinden, te meer omdat de afstand tussen de tafels in de restaurants wel gerespecteerd kon worden. 

Uiteindelijk hebben we via onze sociale media, zonder enige betalende post te moeten doen, wel een zeer mooi aantal mensen kunnen bereiken: meer dan 1500 personen via Linkedin, en meer dan 8000 personen via Facebook & Instagram samen. Er zit mogelijk wel wat overlap tussen de twee, maar we kunnen veilig stellen dat er sowieso een 6500 personen bereikt werden, met een mooie concentratie van ondernemers binnen de doelgroep.

Als JCI Limburg blikken we tevreden terug, omdat de insteek was een project te lanceren dat impact kon maken, binnen de geldende corona-maatregelen en verstrengingen en-cours-de-route.

We zijn als commissie dan ook trots op het behaalde resultaat. We zullen sowieso na de finale van de JCI Award nog contact opnemen met de deelnemers om te horen of er nog verdere samenwerkingen zijn uitgerold. 

Zie ook het persartikel via https://www.made-in.be/limburg/koppels-keuvelen-bij-kaviaar-en-koffie/