Onze regio kampt met een gebrek aan technische profielen. Dit is o.m. te danken aan de superieure sta- tus toegekend aan theoretische kennis en een inferieure status toegewezen aan praktische STEM-vaardigheden.
Met Transformers willen we de dingen in perspectief plaatsen en STEM-richtingen evenwaardig laten beoordelen. Met Transformers geven we jongeren die op 11 - 12 jaar een secundaire richting moeten kiezen de nodige inzichten om die keuze met kennis van zaken te maken. We doen dit aan de hand van het assembler- en en programmeren van een robot, waarbij we ons niet richten op de theoretische wiskunde, natuurkunde of toegepaste wetenschappen, maar op het aanwakkeren van ervaring, betrokkenheid en interesse in techniek, robotica en programmatie
.
Door de interesse te wekken voor STEM-gerichte studierichtingen kan o.i. de doorstroming naar STEM-cursussen worden verhoogd, met als gevolg dat er op de middellange termijn meer technisch geschoolde profielen de arbeidsmarkt zullen betreden.
Met het project hoopt JCI Tielt kinderen warm te maken voor technisch onderwijs. “Bedrijven uit de ruime regio Tielt hebben een grote uitdaging om technisch geschoolde medewerkers te vinden. Er is ook een te lage instroom van nieuwe leerlingen in het technisch onderwijs. JCI Tielt wil hier actief aan meehelpen door leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar te stimuleren om te kiezen voor technisch onderwijs.”
Voor de aanschaf van de robots kon JCI Tielt rekenen op de steun van lokale bedrijven en het Tielts stadsbestuur. Op die manier konden de leerlingen gratis deelnemen.
JCI Tielt moest dit jaar grondig nadenken en creatief omgaan, omdat er dit jaar geen fysieke workshops konden plaatsvinden. De commissie stak de koppen bij elkaar en besloot om doe-het-zelf pakketten te maken en instructiefilmpjes op te maken. Het project had zoveel succes dat het na een week de inschrijvingen werden afgesloten.