De Leuvense en Brusselse afdeling van Junior Chamber International (JCI), een organisatie voor beloftevolle jonge leiders en ondernemende mensen tussen 18 en 40 jaar, verkiezen op donderdagavond 20 april 2023 de JCI Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer van het Jaar 2023. Maak hier alvast kennis met de vier kandidaten die Arnout Van de Meulebroucke (Phished) kunnen opvolgen.
Zorgvuldige selectie
De 4 nieuwe kandidaten zijn zorgvuldig uitgekozen door Siska Dauwe en haar collega’s van JCI Leuven. Volgens Dauwe zijn het stuk voor stuk sterke finalisten. “Ze zijn erg verschillend: de ene is vegetarische voeding aan het innoveren, een andere ontwikkelde ergonomische draagzakken voor ouders. Een mooie mix van kandidaten die elk op hun manier verandering brengen met hun bedrijf.”
Van de Meulebroucke denkt met veel plezier terug aan de awardshow van 2022. “Het was heel speciaal”, zegt hij. “Phished had in het verleden al een aantal keer een award gekregen, maar op de uitreiking van de Vlaams-Brabantse en (later Vlaamse) Jonge Ondernemer was het eerste keer dat ik persoonlijk in de kijker stond. Een fijne erkenning en erg leuk om een jaar lang te kunnen zeggen dat je de Vlaams-Brabantse (en Vlaamse) Jonge Ondernemer van het Jaar bent. Ik probeer dat toch af en toe eens te laten vallen in een gesprek”, lacht Van de Meulebroucke.
Nieuwe kandidaten stomen zich klaar
De kandidaten voor de Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer van het Jaar mogen dus veel netwerkmogelijkheden en extra naamsbekendheid voor hun bedrijf verwachten. Heeft Van de Meulebroucke tips voor de nieuwe lichting? “Laat het gewoon op je afkomen en geniet”, klinkt het.
Kandidaten
[image src=”/assets/VBJO-2023/Holger-Willems-Relu-1000×1000-px.jpg” id=”2813″ width=”275″ height=”275″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image”] |
Kandidaat 1: Holger Willems (Relu) Holger Willems van de Leuvense start-up Relu is onze eerste finalist. Relu ontwikkelde artificiële intelligentie om de anatomie van kaken, tanden en zenuwen via een 3D-model in beeld te brengen. Tandartsen en kaakspecialisten maken gebruik van CBCT-scans (een 3D-röntgenfoto) om te bepalen welke behandeling een patiënt nodig heeft. Op basis van die scan maakt een specialist een gedetailleerde tekening van de anatomie. Het bedrijf haalde in 2021 1,5 miljoen euro investeringen op. |
Kandidaat 2: Axel van Lombeek (Megacharge) De Vilvoordse start-up Megacharge van ondernemers Axel Van Lombeek, Benjamin Abeloos en Koen Wolzer levert top-of-the-line snellaadpalen en installatiediensten aan bedrijven om te voldoen aan de behoeften van de snel groeiende EV-markt. Een financiële boost voor een onderneming en een duurzame investering in een toekomstbestendige laadinfrastructuur voor de toevloed van elektrische voertuigen die de markt op dit moment overspoelt. |
[image src=”/assets/VBJO-2023/Axel-Van-Lombeek-Megacharge-1000×1000-px.jpg” id=”2812″ width=”274″ height=”274″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image”] |
[image src=”/assets/VBJO-2023/Andy-de-Jong-Paleo-1000x1000px.jpg” id=”2811″ width=”272″ height=”272″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image”] |
Kandidaat 3: Andy de Jong (Paleo) Ondernemers Andy de Jong en Hermes Sanctorum willen het aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau tillen via hun startup Paleo. Het gaat niet over de hoofdbestanddelen van vleesvervangers (soja of tarwe) maar om kleine ingrediënten die de producten smaakvoller en gezonder maken. De technologie wordt beschouwd als een mogelijke gamechanger. Vorige maand haalden ze nog 12 miljoen euro op. |
Kandidaat 4: Linde Stifter (TILIA Babywearing) TILIA Babywearing is een Belgisch label, gespecialiseerd in de ontwikkeling van ergonomische draagzakken en draagdoeken voor baby’s. Vroedvrouw en draagconsulente Linde Stifter uit Leuven richtte het merk enkele jaren geleden op. Jaren en vele meters stof verder, is TILIA ontplooid tot een volwaardig merk met een uitgebreid aanbod in dragers, accessoires en andere baby-essentials. |
[image src=”/assets/VBJO-2023/Linde-Stifter-TILIA-1000x1000px.jpg” id=”2814″ width=”269″ height=”269″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image”] |
Stifter, De Jong, Van Lombeek en Willems passen volgens Dauwe perfect binnen de vier pijlers van JCI. “We kijken naar het individu: naar hun inspanningen voor de gemeenschap, naar hun ondernemerszin en internationale plannen. Dat zijn de bouwstenen waar JCI op gebouwd is, dus we verwachten dat onze kandidaten hier ook in uitblinken.”
Een ruim netwerk van ondernemers
Een toffe ervaring, dat was het zeker. Maar vooral: het heeft Arnout Van de Meulebroucke de kans gegeven om zijn netwerk verder uit te breiden. “Tijdens de voorrondes en de finale kom je met veel andere ondernemers in contact”, vertelt hij. “Dankzij de Vlaamse Jonge Ondernemer heb ik bijvoorbeeld iemand leren kennen met wie ik nu vaak naar events ga. Ik ben zo ook in een groot scale-upnetwerk terechtgekomen.”
Via de awardshow wil JCI Leuven jong ondernemerschap duidelijk in de verf zetten en jonge dromers een aantal krachtige voorbeelden geven. Voorafgaand aan de awardshow krijgen de vier kandidaten de kans om hun ondernemersverhaal te pitchen voor een professionele jury bestaande uit voormalig winnaar Arnout Van de Meulebroucke (Phished) aangevuld door doorwinterde ondernemers van bedrijven zoals Belfius Vilvoorde-Tervuren, Guardsquare, SBB, Cronos Leuven en UNIZO. De winnaar van de Vlaams-Brabantse voorronde mag het vervolgens op 11 mei in Gent (The Lab) opnemen tegen de winnaars van de vier andere provinciale voorrondes.
Partners
De award show vindt wederom plaats in de Leuvense creatieve hotspot De Hoorn. Hiervoor kan JCI rekenen op een hele resem aan partners: Belfius Vilvoorde-Tervuren, Amelior, Attentia, Chocola-Tuti, Comate Engineering & Design, Contrast Law, CrediBill, Cresco, Cronos Leuven, De Architecten, Degroof Petercam, Deloitte Belgium, EnergyBuilders, EngineerX, Group-F, Paquay & Associates, Paul Presents, Pavlov brand consultancy, Promotask, SBB Accountants & Advisors, Sirius, Volvo Lacom en V.O. Patents and Trademarks.
Hoe schrijf ik me in / wat krijg ik ervoor?
Bemachtig via onze ticketpagina jouw ticket (€ 50) voor de award show op donderdagavond 20 april in het Leuvense De Hoorn.
Hiervoor krijg je 2 top notch keynotes van Danny Van Assche (gedelegeerd bestuurder UNIZO) en Jeroen Baert (keynote over de metaverse), een spetterende awardshow aanéén gepraat door merkstrateeg Stef Verbeeck (Pavlov brand consultancy) en een heerlijk 3-gangenmenu in dé gezelligste creatieve hotspot die Leuven rijk is.
Alle info over het evenement vind je op onze website.