Finalisten in de Vlaamse JO: wie zijn ze, wat doen ze, ‘en wat doet hunne pa’?

den-draad

Ondernemerschap. De rode draad. Een draad van spanning, een draad van daad, een draad van oogsten uit een in onzekerheid gestrooid zaad, een draad waarover menig Vlaming praat, een draad die niemand zonder beroering laat…

Elk jaar reiken we met JCI Vlaanderen een Award uit aan de Vlaamse Jonge Ondernemer van het jaar. 19 individuen; stuk voor stuk kleppers met een sterk verhaal.

Wie zijn ze, wat doen ze, van waar zijn ze, ‘en wat doet hunne pa’? Je leest hier alles, op het laatste na!

[image src=”/assets/87d9b7e97e/an-warrens.jpg” id=”255″ width=”286″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”an warrens”]

An Warrens – KDS
Laureaat Award Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer

KDS, opgericht in 2011 door An Warrens en haar man Kenneth De Smet, levert zolderinrichting, schrijnwerk, isolatie en dak- en gevelwerken op maat. Ze begeleiden het project van A tot Z, inclusief het aanvragen van subsidies en tekenen voor kwaliteit, binnen de afgesproken tijd en budget. Het bedrijf uit Sint-Niklaas groeide op 7 jaar tijd uit tot een team van 13 arbeiders en 3 bedienden. “Ik had nooit gedacht dat ik zelfstandige zou kunnen worden, laat staan in een mannenwereld als deze”, lacht An. “Maar als je iets graag doet, kan je veel bereiken!”

[image src=”/assets/7c14125e40/ilse-lefebvre.jpg” id=”256″ width=”286″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”ilse lefebvre”]

Ilse Lefebvre – Conessence
Laureaat Award Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer

Recruteringsbedrijf Conessence doet staffing van financiële profielen. Dit zowel op tijdelijke basis, door bijvoorbeeld financieel adviseurs ad interim naar KMO’s te sturen, als werving en selectie van de juiste finance profielen voor permanente opdrachten bij grotere bedrijven. Daarnaast brengen ze ook de financiële situatie van ondernemingen in kaart en bieden advies ter optimalisatie van de bedrijfsvoering. “Op die manier willen we bedrijven en hun managers ontzorgen”, zegt Ilse. Conessence heeft bedrijven als Barco, Kinepolis en Vandemoortele in portefeuille.

[image src=”/assets/90962f3e17/maarten-verschuere.jpg” id=”257″ width=”286″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”maarten verschuere”]

Maarten Verschuere – AI Solutions-bedrijf Clever
Laureaat Award Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer

Het Gentse Clever werd in 2016 opgericht door het trio Maarten Verschuere, Timothy Desmet en Stijn De Rammelaere om bedrijven die marktonderzoek verrichten extra diensten te kunnen aanbieden via geavanceerde data analyse. Na 2 jaar besloot Maarten de aandelen van zijn vennoten over te nemen zich met Clever te richten op Customer Success. “We helpen bedrijven hun klanten te begrijpen en beter te communiceren op basis van onze eigen ontwikkelde chatbots”, vertelt Maarten. “Het team dat intussen uit 7 personen bestaat, wil ik uitbreiden tot 15 en we mikken ook op de Nederlandse markt.” Clever heeft klanten als De Persgroep, gemeente Aalter en Bpost Bank.

[image src=”/assets/71a8506f12/jochem-martens.jpg” id=”258″ width=”225″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”jochem martens”]

Jochem Martens – Altrio (diverse activiteiten in de zorgsector)
Laureaat Award Limburgse Jonge Ondernemer

Jochem is actief als vennoot-zaakvoerder van Altrio, een holding die diverse activiteiten ontplooit op het gebied van thuiszorg en thuisverpleging . Die activiteiten vinden voornamelijk plaats in de provincies Limburg en Antwerpen en dat verspreid over vier vestigingen. In de zomer van 2018 finaliseerde hij de onderhandelingen die hebben geleid tot een joint venture met Vebego, een Nederlands multinationaal familiebedrijf dat diverse activiteiten binnen de zorgsector uitvoert. In diezelfde constellatie onderhandelde hij de akkoorden met de gerenommeerde zorgbedrijven van Wim Lemmens (Thuisverplegingsteam Wim Lemmens) en Christine Lemmens (de VerpleegSTER).

Jochem Martens is ook actief als legal counsel sports law voor KRC Genk en als counsel voor de groep d’Entrecôte. Tot slot bekleedt hij diverse mandaten als voorzitter van Unizo Genk, echtgenoot van Tylwyth en vader van Ravel.

[image src=”/assets/f156d432b6/maarten-onckelinx.jpg” id=”259″ width=”225″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”maarten onckelinx”]

Maarten Onckelinx – VOS technics (industriële koeltechnische oplossingen)
Laureaat Award Limburgse Jonge Ondernemer

Als kind was Maarten Onckelinx al gefascineerd door techniek en de natuur. Na zijn studies elektromechanica startte hij als service technieker bij VOS technics. Maarten groeide door tot service en technical manager en nam in 2013 samen met zijn broer Kristof VOS technics van zijn ouders over. Onder impuls van de broers verruimde het 25-koppige team zijn focus van koelinstallaties voor het bewaren van appels en peren naar installaties met natuurlijke koudemiddelen voor uiteenlopende industrieën, gaande van brouwerijen en opslagdepots van warenhuisketens tot autotestbanen.

Als Belgische pionier in natuurlijke koudemiddelen koesteren ze één grote droom: België virtueel groen inkleuren door de CO2-uitstoot aanzienlijk terug te schroeven. Het merendeel van de bedrijven in België maakt vandaag immers nog steeds gebruik van industriële koelinstallaties met schadelijke gassen. VOS technics wil er zoveel mogelijk vergroenen door ze om te bouwen naar een installatie met natuurlijke koudemiddelen. Zo creëren ze per installatie een CO2-impact die overeenstemt met twee voetbalvelden vol zonnepanelen

[image src=”/assets/1304656345/filip-timmermans.jpg” id=”260″ width=”225″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”filip timmermans”]

Filip Timmermans – Skilpod (modulaire houtbouwer voor woningen)
Laureaat Award Limburgse Jonge Ondernemer

Filip Timmermans, Industrieel Ingenieur van opleiding, gehuwd met Sofie Verspreet en vader van 3 zonen, werkte gedurende enkele jaren als intrapreneur en entrepreneur in verschillende internationale organisaties. De drang naar het ondernemerschap zat er al van jonge leeftijd in. 5 jaar geleden zette hij samen met jurist Jan vrijs en een investeerder Raymond Cretskens de stap om een nieuw en ambitieus productiebedrijf op poten te zetten: Skilpod.

Skilpod is een modulaire houtbouwer die zich heeft gespecialiseerd in de productie van woningen voor 1 en 2 persoonshuishoudens. Dit doen zij in een semi geautomatiseerde fabrieksomgeving.

De focus ligt op internationaal opschaalbare woonprojecten. Skilpod wil geen anoniem bouwbedrijf zijn, maar streeft er naar om het eerste internationale merk in de woningmarkt te worden.

Skilpod startte 5 jaar geleden met de bouw van tuinkantoren en groeide uit tot een projectbouwer voor grootschalige projecten in België en vooral Nederland. Het grootste project tot op heden zijn 80 woningen voor een Nederlandse woningcorporatie.

[image src=”/assets/e2e17c3aa9/dimitri-vandormael.jpg” id=”261″ width=”225″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”dimitri vandormael”]

Dimitri Vandormael – Hyperlane (cloud-platform voor het ontwerp van websites)
Laureaat Award Limburgse Jonge Ondernemer

Dimitri Vandormael studeerde af als handelsingenieur en bracht de eerste 6 jaar van zijn carrière door in de bancaire sector. Begin 2016 trad hij toe tot Maecenas Group, een ICT-bedrijf dat innovatieve technologische concepten bedenkt, uitbouwt en opschaalt. Dimitri is momenteel Co- Founder & CEO van Hyperlane. Hij is tevens een gepassioneerd triatleet en investeerder in Hiddit Nutrition, een e-commerce bedrijf dat voedingssupplementen produceert voor triatleten.Hyperlane is een cloud-platform voor digitale agentschappen en reclamebureaus die websites ontwerpen en ontwikkelen. Hyperlane focust zich op razendsnelle hosting van WordPress en Craft CMS websites. Eén jaar na de oprichting heeft het bedrijf een belangrijke Amerikaanse distributiedeal op zak en werden er reeds klanten aangetrokken van over de hele wereld (VS, Canada, Zuid-Afrika, Australië,…). Hyperlane opent in 2019 zijn eerste buitenlandse vestiging in de Verenigde Staten.

[image src=”/assets/da4d2249b7/gunter-ghysels.png” id=”262″ width=”805″ height=”804″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”gunter ghysels”]

Gunter Ghysels – Get Driven
Laureaat Award West-Vlaamse Jonge Ondernemer

Get Driven is als pionier uitgegroeid tot marktleider in het segment die garant staat voor kwaliteit, service en uitstraling. Get Driven stelt meer dan 250 privé chauffeurs tewerk in België en is binnenkort actief in de buurlanden. Onze chauffeurs worden gescreend, getest en getraind zodat u nooit voor verrassingen komt te staan. Met Get Driven kunt u uw zakenreizen, meetings, festiviteiten en evenementen met een gerust hart aan ons toevertrouwen.

Het motto van Gunter: “Work hard, play hard”

[image src=”/assets/7d61336684/niels-syx.png” id=”263″ width=”391″ height=”392″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”niels syx”]

Niels Syx – Syx Graphics
Laureaat Award West-Vlaamse Jonge Ondernemer

De belangrijkste activiteit van Syx Graphics is het produceren en drukken van plastic kaarten. Daarenboven is Syx Graphics een full-service organisatie die een brede waaier aan personaliseringsmogelijkheden voor kaarten en mailingdiensten aanbiedt. 

Syx Graphics beschikt over een geavanceerde drukkerij gespecialiseerd in het bedrukken niet-absorberende materialen zoals PVC, PE, PET, PETG, PC, enz.

Syx Graphics heeft een gevestigde reputatie bij internationale verdelers, die de kern vormen van onze internationale verkoopstrategie. Op de lokale markt richten we ons tot KMO’s en multinationals welke hun complexe data-gerelateerde opdrachten aan ons toevertrouwen. Elke klant, groot of klein, zal in onze organisatie een aangename en efficiënte partner ontdekken.

Het motto van Niels: “Pak het vast, hang het aan de muur en maak dat het recht hangt”

[image src=”/assets/473d1b6645/pieter-lefevre.jpg” id=”264″ width=”656″ height=”656″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”pieter lefevre”]

Pieter Lefevre – GBL Studio
Laureaat Award West-Vlaamse Jonge Ondernemer

Elk succesvol merk is gestoeld op ijzersterke storytelling. En daarin zijn authenticiteit, emotie en betrokkenheid de belangrijkste pijlers. GBL Studio zorgt voor de ultieme cocktail van deze drie, met een straffe story als resultaat!

Dankzij GBL Studio komt jouw merk tot leven via een inside-out strategie. Interne brainstorms waarbij iedereen in jouw bedrijf betrokken is? Graag. Wij die jou aanreiken wat er al dan niet werkt? Nog liever. Met die succesformule bouw je een sterke, samenhangende reputatie. En dàt is hoe je echte ambassadeurs krijgt.

Want daar draait het om, toch? Dat potentiële bezoekers naar jouw fysieke of online shop komen? Op basis van een stevige strategie en een portie scherpe creativiteit genereren we de nodige én relevante traffic voor jouw bedrijf.

Het motto van Pieter: “Het meest waardevolle dat je kan doen is een fout maken, je kunt niets leren van perfect zijn”

[image src=”/assets/2cba627437/valerie-lemahieu.png” id=”265″ width=”378″ height=”379″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”valerie lemahieu”]

Valérie Lemahieu – JusRé
Laureaat Award West-Vlaamse Jonge Ondernemer

JusRé zijn koudgeperste sappen. Het grote voordeel van koudgeperste sapjes is dat ze vlot door het lichaam worden opgenomen. Een instant shot aan vitamines, mineralen en antioxidanten dus.

Het proces van ‘cold pressing’ bestaat erin dat de ingrediënten leeggedrukt worden, en het voedzame sap van het vruchtvlees wordt gescheiden. Er komt slechts een beperkte oxidatie aan te pas zodat de levende substanties en voedingsstoffen optimaal blijven. Bij het persen komt bovendien geen warmte vrij, waardoor alle essentiële vitale elementen behouden blijven.

Om de houdbaarheid te verlengen tot ongeveer 21 dagen, maakt JusRé gebruik van HPP (High Pressure Processing). De gebottelde sappen gaan gedurende een aantal minuten een koud bad in en de druk wordt via het water opgevoerd tot een massieve druk. Zo blijft de structuur van de ingrediënten behouden waardoor het lichaam de voedingsstoffen optimaal kan opnemen.

Het motto van Valérie: “25cl love”

[image src=”/assets/3721fd431f/martijnjoris.jpg” id=”327″ width=”150″ height=”150″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”Martijn Joris Twikit” alt=”Martijn Joris Twikit”]

Martijn Joris – Twikit
Laureaat Award Antwerpse Jonge Ondernemer

Twikit maakt digitale productietechnieken zoals 3D-printing en lasercutting toegankelijk voor bedrijven die hun eindklanten gepersonaliseerde producten willen kunnen bieden. Met de technologie is het mogelijk om op grote schaal geïndividualiseerde producten zoals auto onderdelen, protheses en orthoses, juwelen, electronica, ramen & deuren, meubelen… aan te bieden aan eindklanten via digitale kanalen zoals webshops en apps. Het zogenaamd Twikbot Cloud Platform maakt dit mogelijk door consument gerichte online applicaties te verbinden met digitale productie faciliteiten (o.a. 3D printing, Lasercutting, CNC). Het proces is volledig geautomatiseerd via een online platform waar de eindconsument het product zelf kan personaliseren in een standard web-browser, live en in 3D.  Vervolgens gaat het digitale productiebestand automatisch naar de juiste productiefaciliteiten.

 

[image src=”/assets/07f514f9e1/peter-staveloz.jpg” id=”267″ width=”620″ height=”349″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”peter staveloz”]

Peter Staveloz – iReachm
Laureaat Award Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer

Met Reachability as a Service ofwel RaaS, introduceert iReachm een nieuwe terminologie. Doel is om bedrijven te helpen hun inbound en outbound bereikbaarheid efficiënter te beheren, met een positieve impact op de productiviteit en de werk-leven balans. Momenteel worden bedrijven en bedrijfsmensen geconfronteerd met verschillende uitdagingen op vlak van bereikbaarheid:
– Iemand telefonisch proberen te bereiken, resulteert vaak in een trial-and-error proces van 6 pogingen om te bellen, 3 callbacks en 2 voicemail berichten.
– Proberen de klantendienst te bereiken duurt vaak een eeuwigheid, en dan hebben we het nog geeneens over doorverbindingen en callbacks
– Klanten klagen vaak dat ze er niet in slagen hun accountmanager of helpdesk contactpersoon te bereiken
– Door de toename van digitale communicatie via instant messaging en chat, eist de klant ook telefonisch deze onmiddellijke, “instant” kwaliteit van dienstverlenging

iReachm helpt bedrijven deze obstakels te overkomen en hun bereikbaarheid te verbeteren. Door het gebruik van callcenters, telecom technologie en multi-channel gegevensverzameling reikt iReachm u een oplossing aan die de bereikbaarheid van uw bedrijf maximaliseert.

[image src=”/assets/3a5e32345c/moustapha-Kharbouch.jpg” id=”268″ width=”456″ height=”300″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”moustapha Kharbouch”]

Moustapha Kharbouch – Ensur
Laureaat Award Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer

Ensur is a Project Management and Consulting company with an exclusive focus on the Insurance sector. Ensur was founded in August 2014 by five professionals combining an impressive Insurance track record! In its first three years, the Ensur team grew quickly and already has around 20 Ensurees (juniors, mediors and seniors) on the counter.

Ensur’s mission is simple yet ambitious: to help insurers with whatever challenges they face. Pressure from regulators, ever more demanding customers and intermediaries, processes lacking efficiency, systems having difficulties to cope with rapidly changing business reality: you name it, Ensur can help!

[image src=”/assets/fa6c762ad3/kristof-mertens.jpg” id=”269″ width=”400″ height=”225″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”kristof mertens”]

Kristof Mertens – Porphyrio
Laureaat Award Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer

Porphyrio is een van de markleiders in het aanbieden van big data oplossingen voor onder andere pluimveebedrijven. Door het monitoren van die data en het in kaart brengen van info over onder andere legcapaciteit, genetische voorbestemdheid voor het verbeteren van de legproductie, of nog de luchtvochtigheid in de stallen, kunnen pluimveehouders hun stallen beter beheren en het niveau van de leefomstandigheden voor het pluimvee verhogen.

Door een beter begrip van de huishouding van een pluimveebedrijf in combinatie met een duurzame voedselvoorziening wil men zowel de capaciteit als het niveau van de leefomstandigheden optrekken. Via de software van Porphyrio kunnen producenten beter monitoren hoeveel het pluimvee dagelijks eet en drinkt, wat de legcapaciteit is of wanneer het slachtrijp. Op die manier kunnen ze voor elk dier een eigen curve opstellen, wat moet leiden tot een duurzamere (pluim)veeproductie.

[image src=”/assets/93bcdf3466/bart-van-acker.jpg” id=”270″ width=”150″ height=”150″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”bart van acker”]

Bart Van Acker – Quality by Design
Laureaat Award Antwerpse Jonge Ondernemer

Quality by Design (QbD) levert consultancydiensten aan bedrijven in onder andere de life sciences -(farmacie, biotechnologie en medical devices), cosmetica-, health care- en voedselindustrie.

QbD is uniek in de consultancywereld, omdat ze niet enkel actief zijn binnen de klassieke vormen van de life sciences, maar daarnaast ook expertise in huis hebben op gebied van medical devices, personalized medicine, enzovoort. Met zijn jarenlange ervaring helpt QbD deze bedrijven bij de opzet en verbetering van kwaliteitsbeheer, en daarmee bij een optimale validatie van producten en processen. Hiervoor heeft QbD meer dan 175 specialisten op het gebied van validatie, technologieoverdracht en kwaliteitscontrole in dienst. Het gerenommeerde bedrijf heeft kantoren in België (HQ), Nederland, Spanje, Mexico en Colombia en mag zowel kleine, innovatieve bedrijven als invloedrijke, wereldwijde ondernemingen tot zijn clientèle rekenen. Klanten van QbD zijn onder andere Alcon, DSM, Genzyme, Janssen Pharmaceutica, MSD, Pfizer, UZA en Wase Werkplaats.

Het is de missie van QbD om wereldwijd expertise aan te reiken op gebied van quality management, validatie, project management & support en regulatory affairs.

[image src=”/assets/c4a18fa5b1/alexander-van-laer.png” id=”271″ width=”150″ height=”150″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”alexander van laer”]

Alexander Van Laer – Poppy
Laureaat Award Antwerpse Jonge Ondernemer

Poppy is een gedeeld mobiliteitsplatform dat in januari 2018 in Antwerpen van start ging met 350 CO2-neutrale deelwagens. Sinds de zomer van 2018 biedt het innovatieve Antwerpse bedrijf eveneens deelscooters aan. Klantervaring en gebruiksgemak zijn de speerpunten van het platform. Zo kan je de wagens en scooters overal in Antwerpen terugvinden, eenvoudig openen via de smartphone, en achterlaten op alle publieke parkeerplaatsen in de stad.

Poppy is een innovatieve corporate venture van Lab Box, het investeringsvehikel van D’Ieteren Auto. De mobiliteitsmarkt evolueert de laatste tijd tegen een zeer hoog tempo, en gedeelde mobiliteit begint steeds een belangrijkere rol te spelen in onze maatschappij. Hierdoor trok Lab Box een jong ondernemend trio aan om Poppy tegen een record-tempo succesvol in de markt te lanceren. De samenwerking ging van start in juli 2017, waarna het bedrijf werd opgericht in september 2017. De lancering van de service met 350 deelwagens volgde reeds enkele maanden later, in januari 2018. In slechts één jaar tijd bouwde het ondernemend trio Poppy uit tot de referentie in het gedeeld mobiliteitslandschap. Poppy kon haar eerste jaar dan ook afsluiten met cijfers die ver boven verwachting lagen: 20.000 klanten, 1,5 miljoen euro omzet, en 2,5 miljoen gereden kilometers. Poppy is een mooi voorbeeld geworden van hoe corporate venturing gebruikt kan worden om op een zeer snel tempo innovatieve concepten in de markt te lanceren.

Poppy heeft reeds na één jaar haar maatschappelijke impact in Antwerpen kunnen duidelijk maken. De mobiliteit in het land heeft nood aan nieuwe innovatieve oplossingen. Dankzij Poppy kwam er een waardig alternatief voor het bezit van een eigen wagen. Verder heeft Poppy dankzij de groene vloot op 1 jaar meer dan 232 ton CO2 uitgespaard. 

[image src=”/assets/432039c383/nick-de-mey.png” id=”272″ width=”150″ height=”150″ class=”leftAlone ss-htmleditorfield-file image” title=”nick de mey”]

Nick De Mey – Board of Innovation
Laureaat Award Antwerpse Jonge Ondernemer

Board of Innovation is een internationaal innovation agency dat ondernemingen helpt bij het neerzetten van innovatie door het creëren en drijven van een sterke ondernemerszin. Via beproefde methodes uit de domeinen van onder meer Design Thinking en Lean Startup, garanderen we dat organisaties mee kunnen draaien in een snel veranderende omgeving. Wij bouwen mee aan een toekomst waarin mensen optimistisch zijn over hoe de wereld er zou kùnnen uitzien en een onuitputtelijke creativiteit aan de dag kunnen leggen in het zoeken naar niet-voor-de-hand-liggende oplossingen.

Wil jij er als de kippen bij zijn wanneer een van bovenstaande haantjes de voorste wordt? Check alvast de volgende persberichten:

  • Oost-Vlaanderen: donderdag 14 maart 2019, onder leiding van commissiedirecteur Glenda De Bodt
  • Limburg: woensdag 20 maart 2019, onder leiding van commissiedirecteur Liesbeth Lemmens
  • Vlaams-Brabant: donderdag 28 maart 2019, onder leiding van commissiedirecteur Marita Vranckx
  • West-Vlaanderen: donderdag 4 april 2019, onder leiding van commissiedirecteur Benedicte Leroy
  • Antwerpen: donderdag 18 april 2019, onder leiding van commissiedirecteur Koen Claesen